By   26. marta 2016.

Dok nisam pazila na to šta jedem sve je bilo jednostavnije. Jela sam šta sam htela, da ne kažem sve što mi je palo šaka. Nisam ni znala da postoji glikemijski indeks, a nije me bilo ni briga. Koliko koja namirnica ima skroba, magnezijuma ili nečeg trećeg, nije me zanimalo. Godine su uradile svoje pa je neka hrana počela da mi smeta. Slatkiše, koje volim više od bilo čega, mi naprave više problema nego uživanja. Kako mi se nije desilo ništa drastično loše, rešila sam da sama povedem računa o ishrani, ne obraćajući se lakaru ili nutricionisti.

mrsavljenje 6

Glikemijski indeks (GI) deli hranu na osnovu brzine porasta šećera u krvi. Osnova je indeks glukoze, koji je 100. Visok GI je jednak ili veći od 70, srednji je od 56 do 69, a nizak jednak 55 ili manji. Što je veći GI namirnice – brže skače nivo šećera u krvi. Na ovu vrednost utiče prisustvo celuloze, mada i način pripreme hrane.

Evo tablice sa meni važnim namirnicama:

ŽITARICE

Ječam
Ovas
Pšenica
Heljda
Kukuruz
Pirinač neglazirani
Proso
Pirinač instant
Pirinač glazirani
22
26
41
55
56
59
75
91
98

BRAŠNO I PAHULJICE

Mekinje mešane
Ovsene pahuljice
Pšenični griz (krupni)
Kukuruzno brašno
Pšenične pahuljice
Kukuruzne mekinje
Čips, grisini, smoki
Pirinčane pahuljice
44
53
66
71
74
75
87
96

HLEB I PECIVA

Palenta (od žutog brašna)
Makarone (kuvane 5 min.)
Makarone (kuvane 15 min.)
Crni hleb
Raženi hleb (integralni)
Pite
Raženi hleb
Kačamak (belo brašno)
Beli hleb
Prepečeni hleb,kifla
Peciva, đevrek, tost hleb
Krofna
Perece
40
46
44
51
52
57
64
68
72
72
72
78
84

VOĆE

Trešnje
Višnje
Grejpfrut
Šljive
Jagode
Kruške
Jabuke
Breskve
Pomorandže
Kivi
Mango
Kajsije
Banane
Suvo grožđe
Ananas
Dinje
Lubenice
Sok od jagode
Sok od pomorandže
22
22
25
32
32
36
38
43
43
52
55
57
62
65
66
64
72
33
43

POVRĆE

Kikiriki
Soja
Sočivo
Pasulj tetovac
Mladi grašak
Lima pasulj
Leblebije
Šareni pasulj
Prebranac
Bareni krompir
Smrznuti grašak
Konzervirani grašak
Krompir pire
Cvekla
Instant krompir pire
Šargarepa
Paškanat
14
18
27
27
32
32
33
42
43
36
39
47
58
66
72
73
101

MLEKO I MLEČNI PROIZVODI

Jogurt (od obranog mleka)
Jogurt (od punomasnog mleka)
Obrano mleko
Punomasno mleko
Sladoled (obrano mleko)
Sladoled (punomasno mleko)
14
34
28
38
50
64

UPOREDNA VREDNOST GLIKEMIJSKIH INDEKSA POJEDINIH ŠEĆERA

Fruktoza (voćni šećer)
Laktoza (mlečni šećer)
Med
Beli šećer (saharoza)
Glikoza (grožđani šećer)
Tablete glikoze
Maltoza
23
48
60
68
100
106
109

Tablice sam preuzela sa sajta: www.diabetes.rs

Uz to evo još par podataka:

Mnoge namirnice koje imaju malu kalorijsku vrednost mogu da imaju veoma visok glikemijski indeks.

Kuvanjem povrće dobija karaktiristike običnog šećera.

sirov celer GI 15

kuvani celer GI 85

Komplikacija se ovde ne završava! Neke kombinacije namirnica isto znaju da dodatno zakomplikuju situaciju, a da toga nisamo ni svesni. Ugljeni hidrati tj. količina ugljenih hidrata u namirnicama je takođe bitan činilac koji podiže količinu šećera u krvi. Tu na scenu stupa pojam Glikemijskog opterećenja (GL).

GL=GI/100 x grama ugljenih hidrata po porciji

Šargarepa ima visok GI, ali samo 3 grama ugljenih hidrata. Tako da bi trebali pojesti baš dosta šargarepe da bi nam šećer u krvi naglo skočio! Sa druge strane testenina ima umeren GI, ali pun tanjir testenine može doprineti skoku šećera u krvi.

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *