By   10. marta 2016.

Dok nisam imala bebu nisam baš ništa znala o prosu, žitarici koja ne sadrži gluten i zato se može davati bebama. Znala sam da se daje papagajima, ali nisam znala da je izuzetno bogata vlaknima, proteinima, mineralima i vitaminima. Odlično se vari i nema poseban miris i ukus, tako je da se lako prihvata.

Čitala sam da se proso može koristiti i kao lek. Jača nervni sistem i sadrži veliku količinu lecitina. Bogata magnezijumom i fosforom. Čak sam pronašla da se koristi kao prevencija za kancer dojke, kao i da je odličan u lečenju kamena u bubregu i žučnoj kesi. Prema nekim studijama proso smanjuje rizik od astme kod dece.
proso– blagotvorno deluje na organizam (želudac, slezinu i guštreraču, pospešuje varenje),
– obnavlja ćelije i crevnu floru,
– jača srce, podstiče mokrenje i znojenje, koristi se protiv anemije, nervne napetosti i depresije, smanjuje zapaljenja i otoke,
– štiti od umora, kijavice, bronhitisa, karijesa…
– ulepšava telo, utiče na lep ten, pročišćava kožu, jača kosu i nokte
Šolja kuvanog prosa sadrži oko 207 kalorija. Odličan je izbor hranljivih supstanci, a sadrži bakar i ranije pomenute magnezijum i fosfor. Sadrži 25% fosfora, 24% mangana i 19% magnezijuma. U sastavu ima i masne kiseline, oligosaharide, biljne sterole, stanole i saponine. Važan je izvor antioksidanata, vitamina E, selena, fenolne kiseline, fitoestrogena i dr. Izrazito je alkalna (bazna) žitarica i kao takva je nezamenljiva za uspostavljanje ravnoteže kod oštećenja crevne flore.

Čitajući o ovoj, tako dobroj i korisnoj žitarici, pronašla sam i par „negativnih“ stvari, koje nije na odmet znati. Proso ima visok glikemijski indeks (GI) – što znači da vrlo brzo posle jela ogladnimo. Da bi se ovo izbeglo dobro je proso pomešati sa namirnicama koje imaju nizak GI. Još jednu negativnu stvar sam pronašla, a to je da može da poremeti rad štitne žlezde. Kao i ostale žitarice, prose je potrebno prvo potopiti, da bi se neutralisala fitinska kiselina.
Prosena kaša se kuva u razmeri: 1 šolja prosa u tri šolje vode i prstohvat soli. U proključalu vodu doda se pripremljeno proso i so, promeša i ostavi da voda proključa. Smanjiti temperaturu i kuvati oko 30 do 35 minuta, a po potrebi doliti vrućom vodom.

Proso se može dodati supi ili čorbi umesto testenine.

Pljeskavice pržene na ulju – uz malu izmenu

Potrebno:
200 g prosa
150 g ribani parmezan
0,5 l domaćeg bujona
1 kašika sitno seckanog lista peršuna
ulje za prženje
so, mleveni crni biber

Priprema:
Staviti bujon da proključa, ukuvati oprano proso i kuvati 10 minuta. Smanjiti temperaturu, kuvati 20 minuta da se zrna raskuvaju i da voda ispari. Prohladiti, umešati ribani parmezan i sitno seckani list peršuna, po potrebi posoliti i po želji pobiberiti. Oblikovati rukama pljeskavice, uvaljati ih u bezglutenske mrvice i pržiti na ugrejanom ulju sa obe strane.

Ja sam ovom receptu dodala dve šake kuvanog povrća, sečenog na kockice, koje sam ubacila u proso pre prženja. To su bile odlične povrćno-prosene pljeskavice.

Na netu sam pronašla baš dosta recepata, ali ih, da budem iskrena, nisam isprobala. Obećavam da ću u buduće češće spremati proso i sa vama podeliti svaki dobar recept!

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *